Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1966 este una dintre cele mai emblematice competitii din istoria sporturilor cu motor.
Dar ceea ce a facut aceasta cursa cu adevarat memorabila nu a fost doar viteza sau rezistenta participantilor, ci rivalitatea acerba dintre doua companii auto legendare: Ferrari si Ford.
Pasiunile, ambitiile si eforturile acestor doi giganti auto au dus la una dintre cele mai captivante lupte din istoria curselor, un conflict care a schimbat pentru totdeauna industria auto si a consacrat Ford ca o forta de necontestat in lumea motorsportului.
In acest articol, vom explora povestea rivalitatii dintre Ferrari si Ford in contextul cursei Le Mans din 1966, modul in care acest conflict a inceput si cum s-a desfasurat una dintre cele mai dramatice batalii din istoria sporturilor cu motor.
Originea rivalitatii: Acordul esuat intre Ford si Ferrari
Rivalitatea dintre Ford si Ferrari nu a inceput pe circuit, ci in salile de negocieri.
In anii 1960, Enzo Ferrari conducea cu succes Scuderia Ferrari, obtinand numeroase victorii in cursele de anduranta.
Cu toate acestea, Ferrari se confrunta cu dificultati financiare si cauta un partener care sa ofere sprijin financiar si sa permita continuarea succesului in motorsport.
In 1963, Ford Motor Company, sub conducerea lui Henry Ford II, a intrat in discutii pentru a cumpara Ferrari.
Henry Ford II dorea sa transforme Ford intr-o forta globala in motorsport si a vazut in achizitia Ferrari o oportunitate perfecta pentru a castiga prestigiul necesar.
In ciuda acordurilor preliminare, Enzo Ferrari a renuntat brusc la vanzare, deranjat de faptul ca Ford dorea sa preia controlul asupra activitatilor sale de curse.
Acest refuz a fost perceput ca o insulta de Henry Ford II, care a jurat sa se razbune pe Ferrari pe terenul pe care acesta excela: Le Mans.
Acest moment a declansat rivalitatea dintre cele doua companii. Henry Ford II a decis sa construiasca o masina care sa invinga Ferrari la Le Mans, iar resursele Ford au fost mobilizate pentru a crea unul dintre cele mai legendare vehicule din istoria curselor – Ford GT40.
Crearea Ford GT40 si pregatirea pentru Le Mans
Ford a investit masiv in dezvoltarea unei masini capabile sa concureze impotriva Ferrari la Le Mans.
In colaborare cu Carroll Shelby si o echipa de ingineri talentati, Ford a lansat proiectul GT40. Prima versiune a modelului a intampinat dificultati, insa Ford nu a renuntat.
Imbunatatirile aduse ulterior au dus la crearea unui supercar capabil sa reziste la provocarile unei curse de 24 de ore.
In paralel, Ferrari se bucura de dominatie pe circuit. Echipa italiana castigase Le Mans de sase ori consecutiv intre 1960 si 1965, stabilind un standard ridicat in cursele de anduranta.
In 1966, Ferrari era din nou favorit, avand un istoric remarcabil si o masina puternica, Ferrari 330 P3.
Cursa de la Le Mans din 1966 a devenit scena unei batalii epice. Ford nu doar ca dorea sa invinga Ferrari, ci si sa demonstreze ca o companie americana poate domina in cea mai prestigioasa competitie de motorsport din lume.
Cu Ford GT40 pregatit pentru confruntare, toate privirile erau indreptate spre competitia din acel an.
Le Mans 1966: O victorie legendara pentru Ford
Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1966 a fost una dintre cele mai dramatice si captivante editii din istorie.
Ford a trimis opt masini GT40 pe grila, in timp ce Ferrari a adus patru masini 330 P3.
Cursa a inceput cu ambele echipe in frunte, insa, pe masura ce orele treceau, fiabilitatea si rezistenta au inceput sa joace un rol crucial.
Ferrari a intampinat numeroase probleme mecanice, iar treptat, masinile sale au fost eliminate din cursa.
In schimb, Ford GT40 s-a dovedit a fi incredibil de fiabil si performant. In cele din urma, cursa s-a incheiat cu un final dramatic: primele trei locuri au fost ocupate de masinile Ford GT40.
Finalul a fost insa marcat de o controversa. Intr-o incercare de a crea un „photo finish” perfect, echipa Ford a decis sa incetineasca masinile pentru ca toate cele trei GT40 sa treaca linia de sosire impreuna.
Insa, potrivit regulilor, Bruce McLaren si Chris Amon, aflati in GT40 cu numarul 2, au fost declarati castigatori, desi masina lor nu a parcurs mai multi kilometri decat cea a echipajului Ken Miles si Denny Hulme.
Aceasta victorie a fost o lovitura devastatoare pentru Ferrari, iar Ford a demonstrat ca poate construi o masina care nu doar sa concureze cu Ferrari, ci sa si castige.
Ford GT40 a continuat sa castige Le Mans si in urmatorii trei ani, stabilind un record impresionant.
Impactul rivalitatii Ferrari-Ford asupra industriei auto
Rivalitatea dintre Ferrari si Ford nu a fost doar o simpla competitie pe circuit; ea a avut un impact profund asupra industriei auto.
Ford GT40 a devenit un simbol al ambitiei americane si al inovatiei tehnologice, in timp ce Ferrari a trebuit sa regandeasca strategia sa pentru a reveni in fruntea curselor.
Succesul Ford la Le Mans a demonstrat ca resursele si tehnologia pot aduce rezultate spectaculoase in motorsport.
Mai mult decat atat, rivalitatea dintre cele doua companii a ridicat standardele in ceea ce priveste dezvoltarea supercarurilor, influentand evolutia ingineriei auto pentru decenii intregi.
In plus, aceasta batalie a captivat imaginatia publicului, consolidand mitologia in jurul acestor doua branduri iconice.
Povestile despre Ferrari si Ford la Le Mans au fost transmise de-a lungul anilor, devenind o parte integranta a culturii motorsportului.
Cursa pentru viteza din Le Mans 1966 a fost mai mult decat o competitie de anduranta; a fost o confruntare epocala intre doi giganti auto, fiecare determinat sa-si demonstreze suprematia.
Rivalitatea dintre Ferrari si Ford a dus la o inovatie extraordinara in domeniul supercarurilor si a creat un moment istoric care continua sa inspire pasionatii de masini si sporturi cu motor.
Ford GT40 nu doar ca a invins Ferrari, dar a reusit sa transforme industria auto prin inovatiile aduse si prin spiritul sau competitiv. Aceasta poveste ramane un simbol al ambitiei umane si al dorintei de a depasi limitele.